در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

این خانم ها حافظه ضعیف تری دارند

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowORp6soFs4r31.jpg

 

 

تحقیقات نشان می دهند که خطر ضعف حافظه در زنان چاق و مسن افزایش می یابد. این خطر به ویژه زنانی را تهدید می کند که به چاقی گلابی شکل (چاقی پایین تنه) مبتلا هستند.

پژوهشگران معتقدند که محل تجمع چربی در بدن نقش مهمی در حافظه افراد دارد، زیرا ضعف حافظه در کسانی که چاقی گلابی شکل دارند نسبت به کسانی که چربی ذخیره آنها در ناحیه شکم متمرکز است، بیشتر می باشد.

برای انجام این مطالعه ۸۷۴۵ زن ۶۵ تا ۷۹ ساله انتخاب شده و عملکرد مغزی، حافظه و شاخص توده بدن (BMI) و همچنین محل تجمع چربی در آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد چاقی در ناحیه پایین تنه با ضعف حافظه در ارتباط است.

بدیهی است که چاقی به عنوان یک معضل بهداشتی در سراسر جهان بوده و ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت و … است، اما آنچه خطرات و عوارض چاقی را دوچندان می کند محل تجمع چربی می باشد.

مکانیسم این ارتباط این طور بیان شده است که اغلب سلول های چربی پروتئینی به نام سیتوکین ترشح می کنند که سبب ایجاد التهاب در سیستم عصبی شده و ضعف حافظه را به دنبال خواهد داشت.

همچنین محققین نشان دادند که انواع مختلف سلول های چربی سیتوکین های متفاوتی ترشح می کنند که دارای تاثیرات مختلفی بر بدن هستند از جمله افزایش مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت، افزایش چربی های خون، ضعف حافظه و آلزایمر.

به گفته متخصصان خطرناک ترین نوع چربی برای مغز و سیستم عصبی، چربی ذخیره شده در ران ها و باسن است و از آن جایی که این الگوی چاقی در میان زنان شایع تر است، این افراد بیشتر در معرض خطر فقدان حافظه می باشند.

همچنین : بخوانید  عوارض استفاده از مژه مصنوعی

به اعتقاد محققان کاهش وزن مهم ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این عوارض است.

شرح این مطالعه در نشریه انجمن سالمندان امریکا به چاپ رسیده است.