هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه میرزا قاسمی | آموزش کامل طرز تهیه میرزا قاسمی

تاریخچه میرزا قاسمی | آموزش کامل طرز تهیه میرزا قاسمی

دستور تهیه میرزا قاسمی , فیلم تهیه میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای خوشمزه و در عین حال پر طرفدار شمال کشورمان است. این غذا بیشتر در گیلان و مازندران پخت می شود اما در سراسر کشور هم تهیه می شود. میرزا قاسمی را هم می توان به عنوان وعده غذایی مصرف کرد و هم به عنوان پیش غذا می توان سرو کرد.

علت نامگذاری میرزا قاسمی

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا این غذا به این نام شهرت دارد. در این مورد باید بدانید که میرزا قاسمی توسط محمد قاسم خان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار والی حاکم رشت بود ابداع شده و بوسیله خود او هم گسترش یافت و به این علت هم به نام او نیز نامیده شد.


روش اول تهیه میرزا قاسمی با بادمجان

مواد لازم برای درست کردن میرزا قاسمی

مواد مورد نیاز میزان لازم
بادمجان  پنج عدد متوسط
گوجه فرنگی ۲ عدد تازه
سیر یک بوته
تخم مرغ ۳ عدد متوسط
روغن و فلفل و نمک به مقدار دلخواه

مراحل تهیه میرزا قاسمی

در ابتدای پخت این غذای خوشمزه، بادمجان ها را کباب کنید. چنانچه در آپارتمان زندگی می کنید، می توانید بادمجان ها را در فر و یا روی اجاق گاز کباب کنید؛ در غیر اینصورت آنها را روی آتش کباب کنید. وقتی بادمجانهای کبابی آماده شدند، پوست آنها را کنده و سر آنها را هم جدا کنید؛ و بعد بادمجان ها را ساطوری کنید.

در مرحله بعد، سراغ گوجه ها بروید. گوجه فرنگی ها را شسته و در آب جوش بیاندازید و پوست آنها را بگیرید و بعد خرد کنید.

در گام بعد از درست کردن میرزا قاسمی با بادمجان کبابی، سیر را پوست کنده و بکوبید و در روغن داغ که از قبل در ظرف مناسب و روی حرارت گذاشته اید، بریزید تا سیر ها سرخ شوند. بعد بادمجان های ساطوری شده و گوجه های آماده شده را به سیر اضافه کرده و سرخ کنید؛ کار سرخ کردن را تا زمانی که آب آن کشیده شود ادامه دهید. وقتی که غذا کمی روغن به روغن افتاد، می توانید حرارت را کم کند.

سپس به مقدار دلخواه نمک و فلفل به آن اضافه کنید و مایه آماده شده را به یک طرف ظرف یا تابه بکشید و در طرف دیگر خالی تابه تخم مرغ ها را بشکنید و همه مواد داخل ظرف را مخلوط کنیدو آنقدر هم بزنید تا بسته شده و بادمجان و گوجه سرخ شوند.

در این مرحله دیگر غذای شما حاضر است و می توانید در ظرف مورد نظر کشیده و با گوجه یا سبزی آن را تزیین کرده و سرو کنید.


روش دوم تهیه میرزا قاسمی

مواد لازم برای پختن میرزا قاسمی

مواد مورد نیاز میزان لازم
بادمجان ۴ عدد شیرین و قلمی
سیر ۱ بوته تازه
گوجه فرنگی ۵ عدد متوسط رنده شده
رب گوجه فرنگی ۱/۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل  به میزان لازم
لیمو ترش ۱ عدد
تخم مرغ ۴ عدد متوسط
زرد چوبه ۱ قاشق چای خوری

نکته : در صورتی که طعم تند سیر را زیاد نمی پسندید، می توانید از پودر سیر استفاده کنید.

مراحل پختن میرزا قاسمی

در شروع کار بادمجان ها را کباب کنید.

نکته : تا زمانی که پوست بادمجان ها ذغال نشود باید بادمجان ها را روی آتش یا شعله بگذارید، چناچه اگر یک سیخ چوبی به بادمجان ها وارد کنید، سیخ به راحتی داخل بادمجان فرو رود.

بعد از این که بادمجانها را کباب کردید، آنها را کنار بگذارید تا سرد شوند و بعد انها را ساطوری کنید.

در مرحله بعد،گوجه ها را شسته و رنده کنید. سیر را هم ساطوری کنید؛ بعد در یک تابه ۱ استکان روغن زیتون بریزید و روی حرارت بگذاردی تا حدی که روغن زیاد داغ نشود؛ بعد سیر ساطوری و زردچوبه را به روغن اضافه کنید و به مدت ۱۰ ثانیه بگذارید تا تفت بخورند.

همچنین : بخوانید  دانستنی هایی درمورد تخم شربتی مواد مغذی

در گام بعدی بادمجان های ساطوری شده را به مواد اضافه کنید. و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید و سپس پوره گوجه را هم بریزید و درب تابه را گذاشته و حرارت را ملایم کنید و بگذارید تا آب مواد کشیده شود و غذا به روغن بیفتد.

در ادامه پخت و وقتی آب مواد کشیده شد، آب لیمو و رب را هم اضافه کنید و مجدد به مدت ۱ دقیقه تفت دهید و در مرحله آخر نمک و فلفل را بریزید.

در این مرحله نوبت  به  اضافه کردن تخم مرغ ها می رسد. می بایست تخم مرغ ها را روی مواد بشکنید و بدون این که آنها را هم بزنید درب ظرف را گذاشته و حرارت را کم کنید تا تخم مرغ ها به آرامی پخته و بسته شوند.   بعد از پخته شدن کامل تخم مرغ ها، آنها را تکه تکه کرده و میرزا قاسمی را هم بزنید. به این صورت میرزا قاسمی آماده سرو کردن است. شما می توانید با برگ های تازه ریحان و جعفری و یا با استفاده از ورقه های گوجه فرنگی غذا را تزیین کرده و سرو کنید.

نکات پیشنهادی برای خوشمزه تر شدن میرزا قاسمی

  • اگر شرایط آتش درست کردن را ندارید، می‌توانید بادمجان را در فر یا روی اجاق گاز نیز کباب کنید، اما حتی اگر روی آتش نمی توانید بادمجانها را کباب کنید، پیشنهاد می کنیم که از شعله اجاق گاز برای این کار کمک بگیرید چون طعم نزدیک به بادمجان کباب شده روی آتش را دارد.
  • چنانچهتمایل داشته باشید، می‌توانید تخم مرغ‌ها را به صورت جدا نیمرو کرده و بعد از آنکه میرزا قاسمی را در ظرف سرو کشیدید، نیمرو‌ها را روی آن چیده و میل کنید. این روش هم بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.
  • در صورت تمایل می توانید به جای کبابی کردن بادمجان، آنها را سرخ کرده و با گوشتکوب له کنید و باقی مراحل را مانند آنچه گفته شده است ادامه دهید. این روش یعنی میرزا قاسمی با بادمجان سرخ شده برای کسانی که مشکل چربی خون و سایر مشکلات در حوزه قلب و عروق دارند، مناسب نیست. در صورتی که در حوزه سلامت بدن تان مشکلی وجود ندارد، پیشنهاد می کنیم تا این روش از درست کردن میرزا قاسمی را هم امتحان کنید.

آموزش تهیه میزرا قاسمی با کدو

مواد لازم برای درست کردن میرزا قاسمی با کدو

مواد مورد نیاز میزان لازم
کدو ۶ عدد
سیر ۵ حبه
گوجه فرنگی ۴ عدد
تخم مرغ  ۲ عدد
روغن، زردچوبه، فلفل و نمک به مقدار دلخواه

گام به گام آموزش درست کردن میرزا قاسمی با کدو

در ابتدای درست کردن این نوع از میرزا قاسمی، کدوها را شسته و پوست بگیرید. سعی کنید از کدوی تازه استفاده کنید. کدوها را خرد کرده و بگذارید تا کاملا پخته شوند. کدو ها می بایست در حدی پخته شوند که دیگر هیچ آبی نداشته باشند. در این مرحله با کمک گوشتکوب، کدو را کاملا له کنید.

در مرحله بعدی، سیرها را رنده کرده و در کدو بریزید . این مواد را با هم در داخل مقداری روغن تفت دهید.

در مرحله بعد،گوجه فرنگی‌ ها را پوست بگیرید، برای راحتی کار پوست گرفتن گوجه فرنگی ها، آنها را در آب جوش انداخته تا به راحتی پوست گوجه‌ها از آنها جدا شود. سپس گوجه فرنگی‌ ها را خرد کنید به حدی که به حالت پوره در آید.

در گام بعدی، پوره گوجه را به کدو و سیر که در حال تفت خوردن است، اضافه کنید. در این زمان نمک و زردچوبه را هم اضافه کنید و تفت دهید. بعد  از آنکه مواد کاملا تفت خوردند به حدی که سرخ شده باشند، تخم مرغ‌ ها را در غذا بشکنید و مرتب هم بزنید تا سفت شوند. به همین راحتی میرزا قاسمی با کدو آماده سرو است. نوش جان.