كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت سانسور شدن کلاه قرمزی و بچه ننه!

سومین فیلم از سری آثار «کلاه قرمزی» با عنوان «کلاه قرمزی و بچه ننه» در حالی از دیروز در شبکه نمایش خانگی عرضه شد که در اقدامی عجیب این فیلم نسبت به نسخه اکران شده دارای یک سری حذفیات است.

نسخه ویدیویی «کلاه قرمزی و بچه ننه» دارای دو مورد حذفی نسبت به نسخه اکران شده است و جالب اینکه وجه مشترک هر دو مورد حذفی، استفاده از لفط «بی تربیت» است؛ گویا کلمه «بی تربیت» هم به دامنه واژگان خط قرمزی بدل شده!!!

در مورد اول که به دقایق ابتدایی فیلم مربوط می شود «کلاه قرمزی» دربدر به دنبال پیدا کردن دستشویی است و در نهایت به خرابه ای می رسد؛ در خرابه دستپاچگی «کلاه قرمزی» موجب آن می شود که درآوردن شلوارش با مشکل مواجه شده و در این هنگام این عروسک شیرین زبان می گوید:«ای شلوار بی تربیت! الان چه وقته گیر کردنه.» این دیالوگ و نمای مربوط به آن به طور کامل از نسخه ویدیویی حذف شده.

در مورد دوم «کلاه قرمزی» را روی یک بلندی در حال درددل با فرشته های آسمانی می بینیم که به ناگاه تعادلش را از دست داده و از بلندی به پایین می افتد. «کلاه قرمزی» بعد از افتادن خطاب به فرشته می گوید:«ای فرشته بی تربیت! پشت پا؟!» این دیالوگ هم از فیلم حذف شده.
شاید اگر با فیلمی طرف بودیم که مفاهیم خاص سیاسی را تداعی می کرد این سانسور منطقی بود اما در شرایطی که با فیلمی در ژانر کودک طرفیم این سانسور واقعا عجیب به نظر می رسد. دیگر نکته جالب درباره نسخه ویدیویی «کلاه قرمزی» عرضه آن در تیراژ یک میلیون نسخه است که به نظر می رسد رکوردی در شبکه ویدیویی باشد. درنظر بگیرید که به احتمال زیاد و با احتساب فروش کامل تیراژ اول فیلم حدود ۳ میلیاردی حاصل می شود که باز هم در حد و اندازه های شبکه ویدیویی رقم هنگفتی است.

همچنین : بخوانید  رسوایی مسعود ده نمکی با الناز شاکردوست + عکس