به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

مجله تخت گاز: دنیای بی انتهای موتور سواری همیشه با هیجان همراه بوده است.وسیله های نقلیه ی دوچرخی که علاوه بر لذت سواری با آن ها، خطرات بیشتری راکبین آن را تهدید می کند.موتورسواری در ایران برای تمامی قشرها شناخته شده است.البته هنوز برخی از ذهنیت ها و تفکرات اشتباه مردم، در مورد این رشته پرهیجان باقی مانده است.فرهنگ موتور سواری در ایران چندسالی است که به لطف برگزاری مراسم ها و گردهمایی های مختلف در میان ورزشکاران و مردم بیشتر شناخته شده است. مجله تخت گاز قصد دارد تا آنجایی که می تواند کمک مفیدی برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر این ورزش به مردم و دیگر علاقه مندان صورت پذیرد. از همین رو قصد داریم در هر شماره یکی از موتورهای سنگین وارد شده به کشور را معرفی کنیم و توضیح مختصری در مورد این موتور برای شما مخاطبین به چاپ رسانیم.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

بهترین گزینه، وانت مخصوص حمل موتور

جابه جایی موتورهای سنگین به علت محدودیت ترددشان در شهر، در بسیاری از مواقع به راحتی امکان پذیر نیست.به همین خاطر برای جابه جایی و حمل و نقل آن ها از وانت بارهای مخصوص استفاده می شود. وانت بارهایی که برای سهولت در بالا و پایین بردن موتورها مجهز به رول و صفحه های محکم فلزی هستند. برای انتقال یاهاماV-MAX مورد نظر از وانت معروفی که در بین موتورسواران فدراسیون و هیئت موتورسواری استان تهران شناخته شده است، استفاده شد. علاوه بر دیواره های فلزی روی این وانت، درون آن نیز از میله های کوچکی برای ثابت نگه داشتن موتور درنظر گرفته شده است.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

خاص و تک بودن موتور

یاماهاV-MAX مورد با توجه به تک بودن و صفر بودن آن، قیمتی در حدود ۲۱۰ میلیون تومان داشت.قیمتی که مالک موتور برای آن درنظر گرفته بود. زمانی که قیمت فروش موتور را می گفتیم عکس العمل مردم بسیار جالب بود.بسیاری از افراد قیمت بالای ۱۰۰میلیون برای یک موتورسنگین را بالا می دانستند.اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که، یاهاماV-MAX مورد نظر به عنوان اولین نمونه وارد شده مدل ۲۰۱۲ به ایران به صورت کاملاً قانونی است. این موتور ۱۷۰۰ سی سی دارای سند تک برگ بوده و از فرودگاه امام خیمنی ترخیص شده است.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

V-MAX چیست؟!

نام V-Max در سال۱۹۸۴ به علاقه مندان موتورسیکلت شناخته شد. John Reed طراحی انگلیسی این موتور سیکلت است. یاهاماV-MAX از همان ابتدا در کلاس موتورهای کروزر قرار داشت.ظاهری شبیه به موتورهای هارلی دیویدسون آمریکایی اما از نوع ژاپنی!! از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۴ V-MAX با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی عرضه و تولید شد. اما بعد از آن در سال ۲۰۰۵ نمونه کانسپت V-MAX توسط کمپانی یاماها در نمایشگاه توکیو معرفی شد. علاوه بر طراحی به روز، استفاده از پیشرانه جدید با حجم۱٫۷لیتر در V-MAX تفاوت آشکاری میان مدل های قبلی با نمونه کانسپت را بیان می کرد.در اواسط سال ۲۰۰۸ یاهاماV-MAX1700 معرفی و وارد بازار شد.V-MAXهای تولید شده در سال های ۲۰۱۲ به بعد یک ویژگی خاص دارند و آن رنگ مات بدنه است. در این چندسال طبق آماری که در دست داریم تعداد انگشت شماری از یاهاماV-MAX وارد ایران شده اند که تمام آن ها رنگ بدنه متالیک و براق دارند.باید به جرأت گفت این تعداد کمتر از پنج عدد بوده است.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

درون پیشرانه چه می گذرد؟

هیولای قدرتمند ژاپنی مجهز به پیشرانه ۴سیلندر با آرایشVشکل است.این پیشرانه دارای حجم دقیق ۱۶۷۹ سی سی است.حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه ۲۰۰اسب بخار در ۹۰۰۰دور بر دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور آن در ۶۵۰۰دور بر دقیقه بدست می آید که ۱۶۷نیوتن متر است.یاماها V-MAX می تواند ظرف مدت زمان۲٫۷ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر درساعت دست یابد.با این موتور اگر موتورسوار مسلطی باشید می توانید به کمک بهرمندی از جعبه دنده ۵سرعته در مدت زمان ۴٫۹ثانیه به سرعت۱۵۰کیلومتر در ساعت دست یابید. همچنین با گذشت۸٫۳ثانیه علاوه بر کشیده شدن مناظر اطرافتان صفحه دیجیتالی کیلومتر شمار عدد۲۰۰ را نشان می دهد.همچنین حداکثر سرعت نهایی این موتور ۲۲۳کیلومتر درساعت ثبت شده است. بیشتر از این نمی توانید بروید!!

همچنین : بخوانید  رخدادهای مغز خود را روی تلفن ببینید+تصاویر

هونداCBRها هم تک هستند

همانطور که اشاره شد به همراه یاماهاV-MAX دو دستگاه هوندا CBR1000 مدل ۲۰۱۲ صفرکیلومتر نیز ترخیص شدند.یکی سفید و دیگری قرمز. این دو موتور که در کلاس ریس جای دارند قیمتی در حدود ۹۵میلیون تومان دارند. طبق اطلاعاتی که دردست داریم CBRهای وارد شده جزو اولین مدل های ۲۰۱۲ هستند. هوندا CBRهای مورد نظر مجهز به پیشرانه ۴سیلندر خطی هستند. حجم دقیق این پیشرانه ۹۹۸سی سی است و برای هرسیلندر آن ۴سوپاپ درنظر گرفته شده است. CBRهای مدل ۲۰۱۲ در حالت استاندارد قادر به تولید ۱۷۵اسب بخار قدرت در ۱۲۰۰۰دور بر دقیقه هستند. همچنین حداکثر گشتاور ثبت شده در ۸۵۰۰دور بر دقیقه به میزان ۱۱۲ نیوتن متر بدست می آید.این موتور مجهز به جعبه دنده ۶سرعته زنجیره ای است و وزن خالص آن ۲۱۰ کیلوگرم.تایرهای ۱۷اینچ آن از نوع دانلوپ بوده اند. همچنین ارتفاع راکب از سطح زمین۸۲۰ میلیمتر است. هرسه موتور درون پایلوت های مخصوص بودند. البته دومین CBR نیز در یکی از نمایشگاه های موتور سطح شهر قرار داشت که امکان تهیه عکس از آن ممکن نبود.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

یاماهاV-MAX چه چیزهایی دارد؟

خاص بودن V-MAX تنها به خاطر مجهز بودن به پیشرانه ۱٫۷لیتری نیست. این موتور برخلاف بسیاری دیگر از موتورهای سنگین و ریس به جای استفاده از زنجیرچرخ از میل گاردان برای انتقال قدرت به چرخ عقب بهرمند است. یاماهاV-MAX مجهز به سه پیچ برای تنظیم ارتفاع قسمت انتهای موتور است. این پیچ ها در دو جهت SLOW و HIGH تنظیم می شوند و ارتفاع زین وکمک فنرهای عقب را تنظیم می نماید.سیستم تعلیق عقب که از نوع پیوندی است، می تواند حدود ۱۱۰میلی متر بالا و پایین برود.همچنین سیستم تعلیق جلو نیز که از نوع تلسکوپی است می تواند ۱۲۰ میلی متر برای تنظیم ارتفاع به بالا و پایین برود. علاوه بر این ها V-MAX دارای تایرهای ۱۸اینچ بریجستون است. سیستم ترمزهایABS این موتور به خوبی قادرند وزن ۳۱۰ کیلوگرمی آن را متوقف کنند. زیرا یاماها برای چرخ جلو از دیسک های ترمز۳۲۰ میلی متری به همراه ۶پیستون استفاده کرده است. همچنین در چرخ عقب نیز تک دیسک۲۸۰ میلی متری و ۴پیستون کمک شایانی برای توقف این موتور می کنند. برای خنک نگه داشتن پیشرانه۴سیلندر در قسمت جلو از دو رادیاتور بزرگ استفاده شده است.همچنین علاوه بر این دو رادیاتور، در قسمت کناری باک نیز از هواکش های دوتایی دایره ای شکل استفاده شده است که تا حدود بسیار زیادی باعث افزایش زیبایی و ابهت موتور شده است. اگر زمانی خواستید درون باک V-MAX بنزین بریزید باید ابتدا اهرم زیر زین را فشار دهید تا زین میانی بلند شود. باک سوخت کاملاً مخفی است.

موتور چند صد میلیونی هالیوودی در تهران

(موتور سیکلت معروف فیلم گوست رایدر)